Konkursförvaltaren om Vässla-affären

2025-01-20

Madeleine Ericson på Walthon advokater berättar om försäljningen av mobilitetsvarumärket Vässla.

Bolaget bakom de designade cyklarna och mopederna var en de mer uppmärksammade konkurserna under 2024. Konkursboet köptes tillslut av entreprenören Mikael Andersson för 4,2 miljoner kronor, som nu driver verksamheten vidare med lönsamhet.

Hur fick du uppdraget att förvalta konkursboet efter Vässla?

Innan konkursen pågick en rekonstruktion och det var rekonstruktören som rekommenderade bolaget att föreslå mig som konkursförvaltare. Jag har inte haft någon kontakt med bolaget dessförinnan men kände till varumärket.

Var det här ett uppdrag som stod ut jämfört med vad du gjort tidigare?

Det var ett välkänt varumärke vilket annars inte alltid är fallet när man utses till konkursförvaltare. Det underlättar förstås att nå ut till olika intressenter när man ska avveckla boet.

Vem var det som ansökte om konkurs i det här fallet?

Det var en egen ansökan av bolaget.

Vilka var de första intrycken från bouppteckningen?

Vi fick en bra överlämning av information från bolaget och rekonstruktören så det var i linje med vad vi hade förväntat oss. Det fanns ett flertal prioriterade fordringsägare som vi omgående tog kontakt med och utmärkande var att det fanns ett varulager med hundratals artiklar fördelade i tre olika lagerlokaler. Det fanns också flera immateriella tillgångar, både nationella och internationella, leasingtillgångar och aktier i utländska dotterbolag som också försatts i konkurs. Så vi har haft kontakt med berörda konkursförvaltare i de olika länderna med mera.

Hade du någon plan eller strategi för att förvalta ett så pass känt varumärke?

Vi har samma arbetsstruktur oavsett vilket bolag det gäller, eftersom vi alltid utgår från konkurslagen. Så i den bemärkelsen är det ingen skillnad från ett okänt varumärke. Men varje arbetsmoment tar olika lång tid för olika typer av bolag. I den här typen av bolag är det fler personer från advokatbyrån som är involverade i själva konkurshanteringen, och vi delar upp arbetet mellan oss.

Vilket stöd hade du från bolagets ledning och de anställda?

De var behjälpliga med att ge mig all den information som jag efterfrågade. De fick olika listor av mig med efterfrågat material, och de var snabba med att förse mig med det. Det var även en hel del praktiska frågor avseende upprätthållandet av rörelsekritiska abonnemang som behövde hanteras, och vi skapade ett datarum med all dokumentation och delning av filer med mera för att underlätta arbetet i den här delen.

Hur såg intresset ut?

Intresset av stort redan från start, sannolikt på grund av att det rörde sig om ett känt varumärke.

Vilken typ av intressenter hörde av sig?

Ganska blandat, både de som var intresserade av specifika tillgångsposter och de som var intresserade av hela rörelsen.

Hade ni en budgivning?

Ja. Efter anbudstidens utgång hade två aktörer lämnat varsitt anbud på hela rörelsen. De två buden understeg det av värderingskonsulten och konkursförvaltningen uppskattade exekutivvärdet vid auktionsförsäljning. Konkursförvaltningen har i anledning därav erbjudit budgivarna att lämna högre bud inom en angiven tidsfrist. Inom angiven tidsfrist inkom båda intressenterna med högre bud och en budgivning inleddes på ny nivå. Efter cirka tre dagars intensiv budgivning per e-post och genom telefonkontakter lämnade en av aktörerna det högsta budet.


Läs intervjun med Vässlas köpare, entreprenören Mikael Andersson.