Vässla på fötter igen

2025-01-10

Ett knappt år efter konkursen laddar varumärket Vässla inför en ny produktlansering, med svarta siffror på sista raden.

Mikael Andersson reste i Kina när han slogs av idén att utveckla en egen elmotorcykel. Han är entreprenör sedan många år, och hade 2017 sålt sitt it-bolag Star Republic, med bas i Göteborg.

Av en händelse sammanföll hans projekt med att inte mindre än tre svenska elfordonsbolag gick i konkurs: Cake, Regent och Vässla. Och med det fanns också en möjlighet att fortsätta utveckla en befintlig produkt, i stället för att återuppfinna hjulet. Tillslut fastnade han för Vässla – ett bolag som fått mycket uppmärksamhet för bolagets designade mopeder och cyklar.

“Anledningen till att jag valde Vässla var att det låg väldigt nära hur jag tycker att man ska producera och sälja fordon”, säger Mikael Andersson.

Kontaktade konkursförvaltaren

Han hörde av sig till konkursförvaltaren (Madeleine Ericson, Walthon advokater), och fick tillgång de senaste räkenskaperna, redovisning av lagret samt produktinformation.

“Jag hade ju såklart ett frågebatteri också, och jag var väldigt noga med lagervärdet och hur varumärket uppfattades på marknaden”, säger han.

Vässla hade ju tekniskt komplicerade produkter, och närmare 30 olika it-system som på olika sätt användes i produktion och försäljning. Men ledningen i bolaget hjälpte honom sätta sig in i hur verksamheten var uppbyggd.

Två andra budgivare

Det tog ungefär tre veckors förhandling innan affären var i mål.

“Jag tänkte att om jag landar på mellan 30 och 50 procent av lagervärdet i kostnad, då är jag nöjd. Men går det över 50 procent, då backar jag”

Mikael Andersson bjöd tillslut 4,2 miljoner kronor, och vann affären före två andra budgivare. Det tog sedan ungefär en månad innan han kunde dra igång försäljningen på hemsidan igen, och sedan dess har han fortsatt snickra vidare på varumärket Vässla – som nu fått en andra chans.

Lönsamt igen

Mikael avslöjar nu att bolaget skeppade 1650 ordrar under 2024, med en omsättning på 4,5 miljoner. Dessutom är Vässla nu lönsamt, vilket har varit en viktig princip för Mikael Andersson. Och inte minst: till våren 2025 släpper varumärket en helt ny moped – designad från grunden av Mikael och hans team.

En del köper konkursbon i hopp om att göra snabba klipp. Mikaels idé har varit att förvalta och bygga vidare på grundarnas ursprungliga idé.

“Jag ville bygga någonting för framtiden”, säger han.

Här kan du läsa mer om Mikael och hans planer för framtiden:

https://www.vassla.com/pages/vassla-a-new-chapter